Bangladesh

I Bangladesh stöder vi det sociala projektet Agape Social Concern samt skolan Home of Peace (HOP)

Burundi

I Burundi stöder vi ett arbete med föräldralösa och utsatta barn i Tubabarane.

Kongo

Via Barnsamariten som samarbetar med organisationen Let Africa Live stöder vi bland annat en sömnads- och entreprenörsutbildning för utsatta kvinnor i Kongo

Rwanda

I Rwanda stöder vi ett projekt för ungdomar i Gilgal.

Sri Lanka

Vi samlar in pengar till fadderbarn som används till bland annat en förskola och en yrkesskola i Hirusara

På Sri Lanka stöder vi Smyrna Church i Galle
Senaste bidraget användes till ett stort ungdomsläger, Build 2023 Youth Camp

Tanzania

Via Tandalaföreningen stöder vi olika projekt i Nzega i Tanzania.
Det senaste gick ut på att installera vattentankar som samlar upp regnvatten.

Tchad

I Tchad stöder vi ett förskoleprojekt som innefattar 105 förskolor och som drivs av Folk & Språk

Missionshistoria

Innehållet här är hämtat från utställningen som Lilian Thonney gjorde till församlingens 100-års jubileum 2019 samt från boken "Pingströrelsen i Skåne - historia och utveckling" som sammanställts av Rune Sahrling. Arbetsgruppen som dokumenterat Pingstkyrkan Elims del i denna bok bestod av Bo och Christina Ganslandt, Maja Hansson, Birgitta Eborn, Sten Bengtsson, Elsa Hansson, Eva Hansson, Anna-Gretha Svensson, Kenneth och Marianne Olofsson och Hilda Olsson.

Kongo

Församlingens första missionär var Rut Johansson som sändes ut till dåvarande Belgiska Kongo omkring 1920. Tillika med många andra svenska missionärer blev hon förgiftad av lokalbefolkningen och hon ligger begravd där.
Margaretha och David Möller arbetade med undervisning och traditionellt missionsarbete i Zaire, som Kongo kom att heta under en tid. Margaretha är uppväxt i församlingen i Trelleborg.
Senare sände församlingen ut Lemuel och Hilda Karlsson som missionärer och de jobbade även med utbildningsverksamhet för barn. Lemuel blev också förgiftad och dog i Kongo.

Hilda and Ingrid Karlsson

En bild på Hilda och dottern Ingrid i Kavugoro Urundi, Belgiska Kongo

Sri Lanka

Bertil och Reidun Nilsson understöddes av församlingen i Trelleborg när de sändes ut till Ceylon, nuvarande Sri Lanka.
De fick vinna några infödda vänner, Christie och hans svåger Titus. 1961 bildades församlingen i Galle av 11 medlemmar med en målsättning att stå på egna ben.
Efter en tid fick vännerna Nilsson inte sitt visum förnyat och man fick lämna detta fält för att fortsätta i Thailand. Christie och Titus har ihärdigt jobbat vidare och 1999 hade församlingen växt till ungefär 700 medlemmar. Man bedriver ett stort arbete i Galle, Colombo och i de östra provinserna av Sri Lanka. Man distribuerar mat, kläder, medicin och hjälper till med undervisning bland de allra fattigaste.
Församlingen har också sedan 1974 aktivt arbetat med understöd till fadderbarn som regelbundet stöds med privata fadderföräldrar i Trelleborg med omnejd.

Reidun, Bertil and Frank-Gordon Nilsson

Thailand

Bertil och Reidun Nilsson, vars missionskallelese var obruten for till Thailand efter sin period på Sri Lanka. Här arbetade man i Paboon och Surathani.
Under senare år har församlingen också understött Lennart och Inger Björkenfors samt Lasse och Beryl Lindeman under deras tjänst i Thailand.
Den finska gruppen i församlingen har understött sin missionär Jouko Ruohomäki som arbetat i norra delen av Thailand.
Arne och Irene Bister sändes ut som församlingens missionärer och var med om att bilda en kristen grupp i Hatyai. Här startades ett barndaghem som församlingen stod bakom. Här arbetade tre infödda lärare och en kokerska. Arne och Irene jobbade också med litteratur och radioarbete.

Bister Family

Familjen Bister

Pakistan

Sam Och Ann-Marie Almqvist arbetade med kristna radioprogram, yrkesskola och undervisning. Ann-Marie har speciellt arbetat med att lära kvinnor läsa. Sam hade tidigare under flera år arbetat som evangelist och ungdomsarbetare i Trelleborg.
Eva Axelsson, som arbetat på Lasarettet i Trelleborg och var medlem i församlingen, åkte ut till Pakistan som SIDA-volontär i april 1984. Hon arbetade på Pingstmissionens klinik i Besham, och fortsatte senare till Uganda.

Uganda

En av församlingens ungdomar, Mikael Bengtsson, åkte 1987 till Uganda i ett SIDA-arbete med inriktning på att starta jordbruk. Han ersatte här Eva Axelsson som kommit till Uganda efter sin period i Pakistan.

Tanzania

Familjen Markku Kiiskinen, medlemmar i församlingens finska grupp, åkte ut till Tanzania för att evangelisera bland onådda folk. De underhölls delvis av Trelleborg.

Kenya

Församlingen underhöll under några år på 90-talet Stig och Mirja Jacobsson under deras arbete i Kenya. De var utsända av församlingen i Odensbacken.

Övrigt

Lilian Hansson, senare Thonney, som är uppväxt i församlingen, planerade för ett missionärsarbete i Afrika, men arbetade under en tid i Frankrike med understöd från församlingen.